اثرات روحی و روانی بیماری دیابت

واقعیتی که گاهی نادیده گرفته می‌شود

 ارتباط تنگاتنگ دیابت نوع اول و دوم با مشکلات روحی و روانی است. 

کارشناسان تخمین می‌زنند تقریبا ۵۰ درصد از بیماران دیابت زمانی در زندگی خود دچار اختلالات روحی نیز می‌شوند. ضمنا بیماران دیابت دو تا سه برابر سایر افراد در معرض ابتلا به افسردگی‌اند.

شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد خطر افسردگی در بیماران دیابت بسیار بالاست.

علائم قند خون پایین که می‌توانند سبب نوسانات خلقی شوند شامل موارد زیر می‌شوند:

_احساس آشفتگی

_گرسنگی

_مشکل در تصمیم گیری و هماهنگی بدن

_ روحیه تهاجمی ، پرخاشگری و تحریک پذیری

_تغییرات رفتاری و شخصیتی

_مشکل در تمرکز و توجه

_تکرار چند باره ی یک جمله 

تغییرات در قند سطح قند خون می‌تواند بر خلق و خوی فرد اثر بگذارد، اما زمانی که قند خون به سطح نرمال خود برمی‌گردد، این علائم رفع خواهند شد.

افراد دچار دیابت نوع اول سه برابر بیشتر از کسانی که دیابت ندارند در معرض افسردگی‌اند. آن‌هایی که دچار دیابت نوع دوم هستند نیز دو برابر سایرین در معرض افسردگی قرار دارند.

معلوم شده که سیتوکین‌های پیش التهابی با ناحیه‌ی متفاوتی از مغز و پیام رسان‌های عصبی وارد تعامل می‌شوند که مسئول این اختلال مزمن هستند.

باز هم تاکید می‌کنیم کسی که از نظر روحی و روانی حال خوبی ندارد نمی‌تواند بیماری‌اش را کنترل کرده و در جهت بهبودی پیش برود.

 دیابت نباید فرد را از داشتن یک زندگی نرمال و باکیفیت محروم کند و بیمار دیابت نیاز به حمایت روحی و روانی در کنار روند درمان جسمی خود دارد.

_نکاتی درمورد سبک زندگی

کسی که دیابت دارد می‌تواند با انتخاب‌های درست از زندگی‌اش لذت بیشتری ببرد، مثلا:

_برنامه غذایی داشته باشید: وعده‌های غذایی سالم و در حجم مشخص بخورید و تغذیه‌تان هر روز سر ساعت مشخصی باشد.

_به طور منظم ورزش کنید: فعالیت بدنی به بهبود خلق و خو کمک می‌کند، قند خون را کاهش می‌دهد و برای حفظ وزن سالم مفید است. آن‌هایی که دیابت دارند باید قبل و بعد از ورزش قند خون خود را چک کنند

_داروهای‌تان را به موقع مصرف کنید: مصرف دارو هر روز سر ساعت مشخص و چک کردن منظم قند خون کمک می‌کند سطح گلوکز خون‌تان در طیف نرمال بماند 

_تغییرات را کم کم ایجاد کنید و انتظار نتایج بزرگ نداشته باشید: مثلا می‌توانید با خود قرار بگذارید در طول هفته، یکی از وعده‌های غذایی‌تان شامل سبزیجات بیشتری باشد یا بیشتر آب بنوشید. هدف‌های کوچک و قابل دسترس می‌تواند اعتماد بنفس‌تان را افزایش بدهند و استرس را از شما دور کنند

_شبکه‌ای از افراد حامی و پشتیبان برای خود تشکیل دهید: اگر در گروهی باشید که افراد آن بتوانند از شما حمایت کنند و هر وقت نیاز داشتید کمک‌تان کنند، به شما این نیرو را می‌دهد که با چالش‌های بیماری‌تان قوی‌تر روبرو شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.